Som hráč

obrazok hracHra sa spája s ľudstvom odjakživa. Je to príjemná a dobrovoľná aktivita, ktorá má človeku navodiť zábavu, uvoľnenie, vyplniť voľný čas. Medzi objekty hrania patria aj hracie automaty, ruleta, kocky, poker, stávkovanie na výsledky športových podujatí a tipovanie, kartové a vlastne všetky ostatné hazardné hry. Čím častejšie sa do hry zapájame, tým viac priťahuje našu pozornosť. Na jednej strane nás hra odkláňa od každodennej reality, no na strane druhej, návrat z virtuálnej reality do bežného života je menej zaujímavý. Niekedy sa môže stať, že prepadneme hre a vášeň hazardovať začne ovplyvňovať život natoľko, že hra sa stáva problémom. Je potrebné si uvedomiť, že výhru alebo prehru určuje náhoda, nedá sa naučiť ani ovplyvniť.

Hra je istá forma zábavy. Tak ako kino, divadlo, športové podujatie. Za každé poskytnutie zábavy musíme platiť. Nikdy nečakáme, že nám ju poskytnú zadarmo a ešte nám aj za ňu zaplatia. To isté platí o hraní. Herne sú stavané pre zábavu a nie pre zisk. Nenahrádzajú príjem, ale poskytujú vzrušenie z hry, ktorá dáva šancu na finančnú výhru. Tá však nie je garantovaná.

V priebehu vývoja závislosti môžeme hovoriť o návyku, opakované strety s hazardom, pozitívne posilňovanie (výhry), stále väčšie baženie (craving). Craving je nutkavá túžba užiť drogu (hazardnú hru). Pri snahe znížiť kontakt s hazardom je baženie väčšie a môžu sa prejaviť abstinenčné príznaky (nervozita, podráždenosť, neraz aj agresivita, beznádej, únik k iným závislostiam). Jedinec sa ocitá v akomsi začarovanom kruhu. Snaží sa zachrániť celú situáciu ďalšou výhrou. Požičiava si peniaze, často krát aj nelegálnou cestou. Finančný deficit sa prehlbuje, z neúspechov obviňuje okolie, rodina sa rozpadá. Gambler nevie ovládať nutkanie hrať, stáva sa závislým. V mnohých prípadoch si napriek rastúcim dlžobám a opätovnému hraniu gambleri závislosť nepriznajú, odmietajú pomoc, hanbia sa. Tlak na duševné zdravie stále rastie až do úplného vyčerpania.

10 tipov a rád pre zodpovedné hranie

1

Ešte predtým než začnete hrať, zvážte následky prehry.

2

Stanovte si čas, ktorý venujete hre. Dodržte ho!

3

Vždy si uvedomte, či hranie akýmkoľvek spôsobom neovplyvňuje Váš život (povinnosti/záľuby).

4

Neodporúčame hrať hazardné hry pod vplyvom drog či alkoholu.

5

Nikdy neuvažujte o hraní hazardných hier ako o možnosti ľahkého zárobku.

doktorka_male_pismo
6

Určite si limity, ktoré budete aj dodržiavať (maximálnu stávku aj stratu).

7

Opýtajte sa sám seba, či stále pociťujete radosť z hry?

8

Nehrajte bez prestávky. Robte si plánované pauzy na jedlo, či nápoj.

9

Zamyslite sa nad dôvodmi, prečo hráte?

10

Ak cítite, že sa Vám hranie vymyká spod kontroly, kontaktujte niekoho, komu veríte a zdôverte sa mu s problémom.

Kam sa obrátiť

Linka pomoci

Bezplatná telefonická linka pre problémy s hraním: 0800 800 900 v pracovných dňoch v čase od 9:00 do 17:00

Nech to ostane v rodine

Dôležitou súčasťou liečby gamblérstva je informovať príbuzných o probléme hráčskej závislosti. Nielen v úvode, keď príbuzný (najčastejšie partner a rodičia) pomáha zvládnuť finančnú krízu a pomáha nájsť tú správnu cestu (vyhľadanie odbornej pomoci), ale aj neskôr počas liečby. Súčasťou režimovej liečby je rodinná terapia. Pre pacienta je dôležitá spoluúčasť rodiny na skupinových terapeutických sedeniach, lebo zmierňuje pocity stigmatizácie hráčov. Príbuzní sa učia pochopiť gambléra, byť nápomocnými v abstinenčnom programe. Rodinná terapia pomáha obojstranne znovuvybudovať narušené rodinné väzby, prehĺbiť dôveru. Rodinný príslušník pomáha meniť chybne naučené vzorce správania. Gamblérstvo nie je problém jedinca, ale celej jeho rodiny a najbližších priateľov.

Načítava sa…